In bijgevoegde voorbeeld laat ik zien hoe je een afbeelding mee kunt compileren in code in de Arduino-IDE. Op deze manier hoe je geen aparte SD-kaart te gebruiken om een afbeelding te kunnen tonen:
-
Pak het bestand uit en gebruik Tools\Imageconverter565.exe om de afbeelding te converteren
Open het .c bestand pas de regel '#include <avr/pgmspace.h>' naar '#include<pgmspace.h>'
Voeg de volgende regels boven het blok data in het .c bestand in (de waarden moeten overeenkomen met de grootte van de afbeelding. Op de M5Stack is het 320×240 max.):
Hernoem het .c bestand naar een .h bestand (bijvoorbeeld logo.c naar logo.h) en plaats het bestand in de folder waar jouw Arduino-project staat (waar ook het .ino bestand staat). Na het openen van je project zie je ook dat het .h bestand geopend wordt.
Zet in jouw Arduino-programma de volgende regel bovenaan:
Zet in de setup-functie de volgende regel:
Zet in jouw programma de volgende regel neer om de afbeelding te plaatsen:
M5.Lcd.pushImage(0, 0, logoWidth, logoHeight, logo);
De variabelen zijn:
(a, b, c, d, e)
a = x-positie. 0=helemaal links
b = y-positie. 0=helemaal boven
c = breedte van de afbeelding. Als je deze verkeerd kiest dan krijg je een vreemde uitgesmeerde afbeelding
d = hoogte van de afbeelding. Als je deze verkeerd kiest dan krijg je gekleurde spillels onderaan de afbeelding
e = naam van de variabele die je gekozen hebt bij het omzetten van de afbeelding met de UTFT-tool. Deze staat ook bovenaan in het .h bestand aan het begin van het datablok.
Hieronder is een zeer eenvoudig voorbeeld te downloaden:
ILoveM5Stack example